سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداى سبحان پاداش را در طاعت نهاده است و کیفر را برابر معصیت تا بندگان خود را از عذابش برهاند و به بهشت خویش راند . [نهج البلاغه]

مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

منظور از راهنمایی تحصیلی اقدام روی عواملی است که پیشرفت تحصیلی راافزایش می دهد . مشاور قبل ازایجاد مشکل باید روی عواملی کارکند تا پیشرفت تحصیلی سبب شود وبا پیشرفت تحصیلی  گام موثر در راستای کاهش مشکلات برداشته شود.

مشاوره تحصیلی انجام اقداماتی است بمنظور بر خورد سریع با مشکلات تحصیلی بعبارت دیگر مشاور مدرسه باایجاد مشکل تحصیلی اقداماتی انجام می دهد تا مشکل مرتفع گردد. معمولا مشاوره تحصیلی با خود دانش آموز است اما راهنمایی تحصیلی حیطه متغیری دارد .

تفکیک روی این زمینه حالت صوری دارد چرا که از لحاظ هدف یکسان بوده اما از نظر سبک اجرا متفاوت می باشد .

برای اجرای این امر سه شیوه پیشنهاد میگردد:

الف- ابتدا احساس مثبت در دانش آموزان ایجاد شود که این امر از طریق سخنرانی پوستروموارد دیگر امکان پذیر است  و بعد از ایجاد احساس مثبت فراگیران را در خواندن مطالب کمک کنید.

ب- ابتدا به دانش آموزان شیوه صحیح  مطالعه و درس خواندن را آموزش دهید ودر حین درس خواندن در دانش آموزان  ایجاد احساس مثبت نسبت به تین امر بنمایند .

ج- حرکت از درس خواندن توسط دانش آموزان شروع شود اما این امر بشکل کلاسیک نباشد و هدف ارتقا عاطفه صورت پذیرد تا پس از مدتی منجربه ادامه و تداوم کار گردد.

برای مشاوره تحصیلی مشاوربه این موارد باید توجه نماید :

 گروه اول -هوش - سرسختی -  انگیزش

گروه دوم  -برنامه ریزی - مطالعه -  امتحان

گروه سوم  -سابقه تحصیلی - نگرش تحصیلی - خود پنداره تحصیلی

گروه چهارم -سلامت روانی - سلامت جهانی - جو خانوادگی

گروه پنجم -مدیریت مدرسه - امکانات مدرسه - دوستان

با اینکه مشاور راهنمایی بیشترین خدمات را در راهنمایی تحصیلی بر عهده دارد ، ولی بدون همکاری تمام کسانی که با دانش آموز سر و کار دارند ، مؤفقیت حاصل نخواهد شد . کارکنانی که در راهنمایی تحصیلی وظایفی بر عهده دارند ، عبارتند از :

مدیر معلمان مشاور و والدین .

یکی از کارکنانی که در مدرسه هست که نقش مؤثری در راهنمایی تحصیلی بر عهده دارد ، مدیر مدرسه است . او باید با حمایت مشاور ، همکاری کارکنان را برای اجرای برنامه های راهنمایی تحصیلی جلب و در این مورد هماهنگی لازم ایجاد کند .

سایر وظایف وی به شرح زیر است :

*    همکاری کامل با مشاور راهنمایی در زمینه ی اجرای برنامه های تستی و شناخت دانش آموزان و فراهم ساختن موجبات اجرای برنامه های راهنمایی تحصیلی .

*     تشکیل شورای راهنمایی و حمایت از مشاور در اجرای مصوبات این شورا در زمینه ی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و رفع مشکلات آموزشی .

*   معرفی مشاور به اولیای دانش آموزان در جلسات انجمن و مربیان و تشویق اولیا به استفاده از وجود مشاور در برخورد با مسائل و مشکلات تحصیلی فرزندانشان .

*     فراهم آوردن امکانات لازم به منظور آشنا ساختن کارکنان مدرسه با خدمات راهنمایی تحصیلی .

*     تدارک محل مناسب و امکانات مربوط به اجرای برنامه های راهنمایی و در اختیار گذاشتن نیروی لازم برای تشکیل پرونده ی تحصیلی .

نقش مدیر مدرسه در پیشرفت امور آموزشی و سایر برنامه ها از جمله امور راهنمایی و مشاوره به ویژه راهنمایی تحصیلی از اهمیت خاصی برخوردار است .

به طور کلی :

مدیران برنامه راهنمایی شامل ؛ وزیر آموزش و پرورش معاون وزارت در زمینه مربوط مدیر کل وزارت  مربوط در زمینه مربوط مدیران کل اجرایی استان ها رؤسای آموزش و پرورش مناطق مسئول قسمت اجرایی مربوط رؤسای مراکز راهنمایی و بالاخره مدیر مدرسه .

هر یک از مسؤلان مذکور علاوه بر داشتن قدرت رهبری باید در زمینه ی مشاوره و راهنمایی آگاهی لازم داشته باشند و به برنامه راهنمایی مؤمن باشند .

علاوه بر وظایف اختصاصی ، وظایف کلی مدیران مذکور هر یک در مقام خود به شرح زیر است :

 

*     قبول مسؤلیت رهبری در زمینه های مختلف برنامه های راهنمایی .

*     حمایت کامل از برنامه های راهنمایی و مساعی کارکنان در سطوح مختلف .

*     تخصیص و تأمین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای برنامه های در حد امکانات .

*     فراهم کردن وسائل ، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز  .

*     سعی در پیشرفت برنامه ها به منظور حصول هدف های مربوط . 

 

منبع :   مجله مؤفقیت

         دکتر حسینی ، سید مهدی ؛ راهنمایی و مشاوره ی تحصیلی  




پریسا زراعت دوست منفرد ::: سه شنبه 88/2/1::: ساعت 8:11 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2


بازدید دیروز: 5


کل بازدید :130835
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
پریسا زراعت دوست منفرد
سلام این وبلاگ در مورد رشته تحصیلی ام علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است .
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<